torsdag 15 november 2012

Titta, en brukshund!

Yoric´s första mer seriösa träningspass (även om han hade ganska lösa tyglar, vi var själva på planen) kom igår kväll. I förrgår började jag märka av att han var rastlös, så vi gick ut allihop för att köra ett uppletande. Det var stissigt redan från början; han skulle tugga på kopplet, jaga katten, hoppa på Essy och vara allmänt jobbig. När vi kom upp till stugan där vi skulle lägga uppletande kopplade jag honom vid ett träd medans jag och Essy hjälptes åt att valla in rutan - jättejobbigt! Han for upp i stress och stod och skällde, men lugnade sig något efter en liten stund. Det tar väl lite tid innan han fattar att jag inte lämnar honom...

Essy gick ut i rutan och visade upp sakerna för uppletandet, först åt Chevy, som fixar det fint men inte kräver så mycket, sedan för Yoric. Han for ut som ett spjut, tillbaks lika fort, för byte av sak. Satte honom, lade undan dummien han hämtat, och skickade ut honom igen. Lika rapp denna gång, här finns ingen brist på motivation i alla fall! Vi höll vid en omgång, men han hade nog klarat minst lika mycket till.

Även igår visade han tecken på att vilja ha mer, han gick runt här och skulle leka med katterna, hämtade leksaker hela tiden, han riktigt bad om det. Så på kvällen åkte vi till LHF´s plan utanför Loshult för att börja på träningen lite mer "på allvar". När vi gick ut mot bilen var han helt uppe i varv, och under färden lyckades han sedan, på bara någon minut, tugga av koppel, bilbälte och fäste till bilsele. Billig hund!
Malin var redan där och tränade med Billie och Freja, annars var det tomt, så Yoric fick springa av sig lite med Billie till att börja med. Jag har inte vågat ha honom lös, inte än, så man såg hur han njöt av att få sträcka ut.
Vi provade lite linförighet och lite fritt följ, bara för att känna på varandra lite, sedan började vi med lite instruktion från Malin jobba på riktigt.
Först ut var att få igång föremålsintresset mer på allvar, han har inte riktigt velat kampa. Byteslek ett par gånger, sedan satt han i dummien! Just här var jag med all säkerhet det mest spännande i Yoric´s liv, hans blick på mig när vi kampade var ungefär som jag skulle se på Bruce Springsteen om jag mötte honom på gatan. :-)

Efter några minuters vild lek kunde vi gå över till att träna på positionering och fritt följ. Han söker sig perfekt in med bakbenen, så i just det här avseendet är han snarare min läromästare. Jag har bara tränat på att hunden ska gå bakom mig och sätta sig, så det är tur jag har Malin som kan instruera mig här, annars hade vi fått börja om med något så grundläggande, helt i onödan. 
Kontakten vid fritt följ är SÅ fin, speciellt med tanke på att egentligen allt är nytt för honom och vi inte hunnit träna något. Det känns som han kan fixa nästan vilken träning som helst; lydnad, spår, agility (igår tog han vippbrädan också, helt frivilligt!) you name it! 

Vi tränade lite hopp och en del inkallning också, sen var den här hunden ganska trött. Men han ska nog få vad han ber om i fråga om aktivering. :-) 

Nu på morgonen gick jag en runda med båda hundarna, och han börjar helt klart slappna av mer och finna lite ro i tillvaron. Han gick lugnt och fint hela vägen, vi mötte några bilar som inte var några som helst problem och det är på det stora hela en helt annan hållning hos honom jämfört med de första dagarna. 

Och idag kom så det slutgiltiga beviset på att han är inne i flocken. Yoric har säkert själv tyckt det ända sedan han kom hit, men Chevy har inte hållt med. Men när jag satt och mailade innan och Yoric låg vid mina fötter, smög Chevy fram och tvättade hans öron. Klart och betalt! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar